Stage op de ICU en op de andere afdelingen

27 april 2018 - Kathmandu, Nepal

26, 27 april,

Vandaag ben ik voor het eerst naar de ICU (Intense Care Unit) geweest. Vanuit het fysiotherapie gedeelte werden Lotte en ik naar boven gestuurd om op de ICU te kijken. Het zou allemaal goed aangegeven zijn en de fysiotherapeut zou ons daar opwachten. Je voelt het al aankomen. Nope. De ICU was snel gevonden maar we wisten niet of wij naar binnen konden lopen. Overal stonden schoenen en slippers en wij snapte er niks van. Het bleek dat je je schoenen in de kamer ervoor moest zetten en dan de witte slippers aan moest doen. Verder de witte jas aan en goed je handen wassen en daar gingen we. Op de ICU lagen 6 patiënten waar plaats is voor 15 mensen. Er lopen daar 6 nurses, 2 dokteren en 1 doktersassistent rond. Het vreemde vond ik dat iedereen een mondkapje droeg behalve de doktoren. Echt heel apart. Op de ICU hebben we met mensen gelopen, borstfysiotherapie gegeven zodat ze het slijm beter op konden hoesten en passieve mobilisaties. Het was echt heel erg interessant om te zien. Maar de hygiëne konden wat mij betreft stukken beter want ik kon eigenlijk zo de ICU inlopen.

Op vrijdagochtend ben ik weer in de ICU geweest en de meneer die Engels sprak was naar de afdeling en waren 2 nieuwe bijgekomen. Sommige waren aanspreekbaar en snapte wat we deden. Andere waren niet aanspreekbaar maar moet je wel in beweging houden door passieve mobilisaties.

Aan eind van de ochtend ben ik naar de afdelingen gegaan met Simu (fysio) de andere fysiotherapeut. Op de ICU werkt Cavia (fysio). Op de afdelingen was het heel anders. De hygiëne waren erg slecht, geen plek op je handen te wassen. 20 mensen bij elkaar op de kamer en alle familie erbij om te helpen. Heel erg apart om te zien. Iedereen wil helpen als je bezig bent, soms is het lastig om te zeggen dat het niet nodig is want ze willen het zo graag. Vaak leren we de familieleden wat goed is om te doen voor hun familielid zodat de patiënt vaker aan het trainen is. Het was goed om naast de ICU en de fysiotherapie ruimte (waar patiënten van buitenaf komen) ook de andere afdelingen te zien.

1. Ronald:
    28 april 2018
    Goed bezig zoon! Volgens mij kunnen jullie daar echt iets betekenen. Maar de taal blijft lastig. Succes met alle patiënten!
  2. Evelien:
    28 april 2018
    Je maakt wat mee zeg! Leuk om te lezen. Cavia?
  3. Annemieke:
    6 mei 2018
    Wauw wat interessant om in het ziekenhuis daar te werken Wouter! Ik heb hier in Ghana ook een ziekenhuis bezocht, wat ik heel indrukwekkend vond, maar er echt werken lijkt me een hele goede en interessante ervaring!