De reis naar Nagarkot en terug naar bhaktapur

27 april 2018 - Nagarkot, Nepal

27 april in de avond,

Na het vroege avondeten. Zijn we met zn vieren vertrokken in de taxi naar Nagarkot. Tijdens het avondeten regende het al flink en was er geen zon te bekennen. De taxichauffeur wilde eigenlijk maar 3 mensen in de taxi maar niemand begreep het (later wel). In de stromende regen vertrokken Emma, Michelle, Lotte en ik richting Nagarkot. Hebben een uur over gedaan om Kathmandu uit te komen over een aardig goede weg die soms 4 baans was, soms 6 baans het is maar net hoe dicht iedereen op elkaar wilde rijden. Vervolgens namen we de afslag richting Nagarkot en werd de weg wat minder. Asfalt was slechter en we dachten als dit de weg is, wordt het niet zo prettig maar het is oke. Nu kwam eindelijk naar voren waarom de taxichauffeur maximaal 3 passagiers meewilde hebben. De route de berg op was een weg vol met gaten, half asfalt half geen asfalt. Soms alleen maar zand. Of de weg was deels weggespoeld. Daarnaast begon het te hagelen en nog harder te regenen dus je zag helemaal niks. Wij dachten met zn vieren:  "waar zijn we aan begonnen als wij maar veilig bovenkomen". Daarnaast rijden ze hier als malloten ook de tegenliggers dus niemand zat meer confortabel in de auto. De kans was aanwezig dat we Nagarkot niet meer zouden halen als de auto kapot ging, en daar zit je dan om 9 uur 's avonds in de middle of nowhere.

Maargoed de eerste paar kilometers gingen aardig af en toe wat gepiep en gekraak van de auto maar over het algemeen ging het goed. Toen we halverwege waren, werden de gaten dieper. Gelukkig was het wel gestopt met regenen dus werd het zicht beter. We reden door 2 gaten en hoorde de auto een heel slecht geluid maken. Iedereen schrok ook de taxichauffeur maar gelukkig deed de auto het nog. Totdat we door een vierde gat reden een paar kilometer verder. De auto zat muurvast en het klonk zo slecht dat we dachten hier staan we dan de rest van de nacht. Iedereen moest de auto uit en gelukkig was de auto zoveel lichter dat die zelf uit het gat kon komen. De reis verder, na gepiep en gekraak verliep voorspoedig en om 22.05 bereikten we onze bestemming bij het hotel. Het uitzicht vanaf ons balkon was geweldig!

28 april,

's Ochtends vroeg de wekker gezet voor de zonsopgang helaas was het te bewolkt dus konden we nog een paar uurtjes slapen. Na een lekker ontbijtje gingen wij op weg om van Nagarkot naar Bhaktapur te lopen. Sommige zeiden dat het 4 uur was andere zeiden dat het 7 uur was. Het maakte ons niet uit we gingen ervoor. Gelukkig was het in de ochtend wat bewolkt dat scheelt een hoop in temperatuur. Onderweg kwamen we veel mensen tegen die aan het werk waren. Veel waren huizen aan het bouwen, land verbouwen of met materiaal aan het slepen op de rug. Iedereen wees ons de route naar de grote weg maar wij wilde zelf lopen door de bergen en de mooie natuur en iedereen verklaarde ons daar voor gek. Wie gaat dat nou doen met deze temperaturen die geld hebben voor een taxi? Wij dus. Rond de eerste berg gelopen kwamen wij een prachtige boedistische tempel tegen. Heel erg mooi versierd met goud Boeddha beeld en veel vlaggetjes en prachtige witte stenen. Om de route te lopen is het handig om GPS en een kaart of telefoon te hebben want niks staat aangegeven en de bewolking stuurt je naar de grote weg en niet de looproute. Na de tempel te zijn gepasseerd zijn we langs vele huizen gelopen die heel blij waren om ons te zien. De uitzichten waren echt prachtige niet te beschrijven gewoon. Ook waren er vele geiten te zien en een stier die onrustig midden op de weg stond, gelukkige was dat vanwege de vliegen dus toen de eerste er langs was durfde de rest ook. Halverwege kwamen we de grote weg tegen en staken die over en gingen op zoek naar de tweede tempel bovenop een berg. Het was midden op de dag en de zon scheen erg hard. Het was best wel strijden om weer berg op te lopen in de hitte maar hebben het gedaan. Het uitzicht was prachtig maar de tempel stelde helaas helemaal niks voor. We konden via de grote weg naar beneden lopen maar dachten hier loopt ook een pad laten we dat nemen. En zo gezegd zo gedaan we liepen dat pad naar beneden en iedereen keek ons verbaasd aan. Ik denk dat vele zelden een blank iemand ditzagen lopen. Dit pad stond ook niet op de kaart maar het ging richting Bhaktapur dus waarom niet. Soms liepen mensen met ons mee om te zeggen waar wij heen moesten. Ze waren erg vriendelijk en was een prachtige route om te lopen. Halverwege de tocht naar beneden hebben we ons water weer aangevuld door die te kopen bij de lokale water verkoper. Toen het tempo weer verhoogd en na 5 uur strijden aangekomen in Bhaktapur. Wat een tocht! Na een uitgebreide lunch die we verdient hadden. Hebben we Bhaktapur bekeken, wat een mooie prachtige oude stad. Heel anders dan Kathmandu en echt een aanrader. Helaas hebben we er geen foto's van want onze telefonen waren leeg van het navigeren. Van Bhaktapur hebben we om vijf uur de bus naar Kathmandu genomen wat ook een hele belevenis was. Zoveel mensen in de bus als mogelijk en het kost helemaal niks, 30 rupies per persoon terwijl je voor de taxirit 1500 rupies betaalt. Aangekomen in het wtw huis konden we genieten van onze falafel die we gekocht hadden in Bhaktapur. Het huis was leeg alleen de bewaker was er. Toen hebben we nog wat rijst gemaakt wat in huis was en een film gekeken. Heel lekker na een dag wandelen van rond de 15 km berg op en af.