Village week

1 juli 2018 - Kalika, Nepal

1 juli, dag 1,

Van 1 tot 6 juli heb ik vertoefd in een dorp op de uitlopers van de himalaya en hieronder mijn verhalen.

Zondag ben ik om 12 uur 's middags vertrokken naar Kalika met de taxi over een hobbelige weg terwijl het aardig hard aan het regenen was. Aangekomen in Kalika zijn we eerst kort bij de healthpost geweest waar wij elke dag van 10 tot 2 zouden verblijven om te kijken hoe dat werkt hier. Het regende nog steeds en de weg werd meer modder en modder. Het huis waar ik zou verblijven was één uur lopen van Kalika. Met de tas op de rug zette ik mijn weg voort door de modder en de regen. Het was een aardig verschil met de stad als je de wegen bekijkt. Na een uur lopen vies en wel aangekomen in het dorpje. Het uitzicht hier moest prachtig zijn maar het enige wat ik zag en voelde was dat ik midden in een regenwolk liep. Nadat ik wat droogs had aangedaan was het tijd voor lunch wat bestond uit noodles echt prima eten. Verder regende het de hele dag dus heb ik maar gespeeld met de kleine kitten die aanwezig was en kaartspelletjes gespeeld met mijn guide. Als avondeten kreeg ik uiteraard in de village Dal Bhat. Na het avondeten heb ik de eerste helft van de wk wedstrijd gekeken en daarna lekker vroeg naar bed wat iedereen hier doet.

2 juli, dag 2,
Om 8 uur had ik ontbijt en om 9 uur vertrokken naar de healthpost in de stromende regen. Over glibberende paden en lekker door de modder banjeren. Na de tocht aangekomen in de healthpost waar we in de 4 uur dat we er waren 3 patiënten hebben gezien die diarree hadden en verder niemand. Op zaterdag waren er 25 mensen geweest en misschien had het er ook mee te maken dat het regende en rijst plant seizoen begonnen was. Om 12 uur nog bij de plaatselijke lunchplek gegeten, noodles met ei. En daarna de weg terug genomen naar de village. Toen we vlak bij onze trap naar het huis kwamen zagen we tot onze schrik dat het een waterval was geworden ipv een trap. Dus met volgelopen schoenen omhoog sjouwen, was niet echt een pretje. Het enige voordeel was dat onze schoenen weer mooi schoongespoeld waren van de tocht door de modder. Bij het huis snel wat droogs aan getrokken en onder het afdakje gekeken naar de regen. Van het uitzicht wat hier zo mooi zou zijn was niks te bekennen. Die dag kaartspelletjes gespeeld en 's avonds dal Bhat gegeten maar niks gedaan verder door de harde regen

3 juli, dag 3
Gelukkig was het vandaag droog en konden we tussen de wolken door het uitzicht bewonderen. Het was nog niet heel helder maar beter dan afgelopen 2 dagen. Om 8 uur weer opgestaan en om 9 uur richting de healthpost waar we om 10 uur aankwamen. Vandaag heb ik een paar patiënten gezien die last hadden van uitgedroogde voeten door al het rijstplanten van afgelopen dagen. Halverwege weer geluncht en daarna weer terug naar de Village. Die middag hebben we de Village verkend met de lokale school waar ze deze maand vrij waren ivm het rijstseizoen. Ook hebben we veel geiten gezien en de lokale dikke komkommer gegeten. Ook naar het het hoogste punt gelopen waar het uitzicht beter was en de blacksmid bezocht helaas was die niet aanwezig. Aan eind van de middag nog een kaartje gelegd en dal bhat gegeten en de eerst helft van de wk wedstrijd en daarna lekker het bed in gedoken.

4 juli, dag 4,
Opgestaan en ontbeten het standaard ding. En toen we naar de healthpost liepen was het uitzicht mooi over pokhara valley. Na de healthpost zonder bijzonderheden zijn we naar het prachtige uitkijkpunt gelopen op de hoogste heuvel van de vallei en het uitzicht was adembenemend. We konden van alle kanten heel ver kijken onder andere Begnas lake en Pokhara.  Vervolgens zijn we afgedaald naar de village en rustig aan gedaan want het was best pittig in het zonnige weer.

5 juli, dag 6,

Vandaag zijn we na de healthpost naar de rijstplantvelden geweest om rijst te planten. Echt een super coole en zware ervaring! Ik heb diep respect hoe ze dat uren dag in en dag uit achter elkaar volhouden om met de hand rijst te planten met half weggezakte voeten in de modder. Na het rijstplanten hebben we nog een blokje om gelopen en verder het standaard ritme.

6 juli, dag 7,

In de ochtend zijn we naar de healthpost geweest waar het de maandelijkse controle was van alle baby's tot twee jaar. Ze werden gewogen en er werden vaccinaties gezet. Echt goed om te zien dat dat allemaal netjes wordt bijgehouden. In het dorp hebben we nog foto's gemaakt in traditionele kleding en daarna zijn we terug naar Pokhara gegaan.