Monkey temple en Himalayan Java Coffee

26 april 2018 - Kathmandu, Nepal

26 april,

Na mijn dag stage op de ICU zijn we met een groep van 5 naar het centrum van Kathmandu, Tamel gegaan met de taxi. Als je met de taxi gaat, spreek je altijd van tevoren een prijs af. Het is echt onderhandelen met sommige taxichauffeurs voor een goede prijs maar dat kan een hoop Nepalese Rupies schelen. De andere mensen van het WTW huis waar ik verblijf, waren al in Tamel. Je hebt daar twee erg goede plekken waar je koffie kan drinken. Het is van hetzelfde bedrijf maar 500 meter uit elkaar. Toen wij de taxi uitstapte begon het ineens keihard te regen dus wij rennen naar Himalayan Java Coffee. Helaas zat de rest bij de andere 500 meter verderop. Het is een hele nieuwe ervaring. Ze hadden best veel smaken koffie en het was een goede sterke bak en heel erg vers. Echt een top bakje koffie wat ik al 5 dagen niet had gehad ;). Na gezellig koffie te hebben gedronken gingen wij op weg naar de beroemde "Monkey Temple". Wij hadden erg geluk dat de taxichauffeur ons bovenop wilde afzetten anders moest je denk ik wel 500 treden lopen om er te komen. Om de monkey temple in te mogen moet je normaal gesproken rond de 1500 Rupies betalen. Omdat wij stage lopen in het ziekenhuis en een pas hebben was het voor ons gratis! De tempel was echt heel erg mooi om te zien overal liepen apen rond en slingerde aan steigers en andere dingen. Ook waren er heel veel straathonden aanwezig. Het werd sterk afgeraden om eten mee te nemen en dat werd ons gelijk erg duidelijk. Een mevrouw was pinda's aan het eten en voor ze het wist was ze het zakje pinda's kwijt aan een aap die kwam aanrennen en het zakje meepikte. Zolang je de apen niks aandoet en niet eet doen ze bij jou ook niks gelukkig. Bovenop de berg was er een groot standbeeld en allemaal andere mooie versieringen. Als je eromheen liep had van de grote van een thermosfles versierde dingen die je rond kon draaien. Iedereen deed dat rechtsom vanwege het geloof erg apart om te zien. Vervolgens gingen we aan onze reis naar beneden beginnen. Er was een erg grote trap met een leuning in het midden waar je de apen vanaf zag glijden een erg leuk om te zien. Denk dat rond de tempel wel 200 apen liepen. Misschien wel meer. Verder was er 1 van de groep erg bang voor apen elke keer als zij er 1 zag zocht ze dekking. De apen lopen daar los rond en doen lekker waar ze zin in hebben. De straathonden daar liggen veel in de zon te chillen en ogen heel erg lui.

Na de trap in de tempel te zijn afgedaald. Zijn we naar Tamal (centrum Kathmandu) gegaan om lekker wat te eten en daarna nog een drankje te doen. Het is erg fijn om je schoenen uit te moeten doen en op heerlijke kussens te kunnen zitten onder het genot van een drankje.

1. Janine:
    30 april 2018
    Hai Wouter,
    Wat een leuk verhaal. Apen die van de reling afglijden in de tempel, jij niet?
    Groetjes,
    Janine
  2. Evelien:
    2 mei 2018
    Hey Wouter, weer een mooi verhaal. Goed tegen stof, zo'n regenbui....
  3. Ronald:
    2 mei 2018
    Mmmm al die treden ben ik dus wel opgelopen.... en entree heb ik ook betaald.... Ik kan nog wat van je leren ;-)
  4. Annemieke:
    6 mei 2018
    Wat fijn dat ze daar lekkere koffie hebben! En goed bezig met dat onderhandelen! Ik vind het zelf vreselijk ;).