Introductie dag in Katmandu en eerste dag op stage

24 april 2018 - Kathmandu, Nepal

24 april

Zondagavond ben ik al om 20.00 gaan slapen want ik was gesloopt na een nacht op Doha met weinig slaap. Hier in het huis ontbijt is tussen 7 uur en half 8 dus mooi optijd. Tijdens het ontbijt heb ik de andere studenten en bewoners van het huis leren kennen omdat sommige zondagavond laat thuis kwamen van een weekend weg. Na het ontbijt had ik nog 2 uur vrij om mijn tas verder uit te pakken en te praten met mijn kamergenoten. Om 11 uur vertrokken Laura en ik (the new ones) samen met Lapasha Kathmandu in voor onze rondleiding. We gingen eerst langs de bank om geld te wisselen in lokale roepies. Het was heel veel moeite voor de lokale mensen om buitenlands geld te krijgen het duurde wel 20 minuten maar voor ons was het na 5 minuten geregeld. Na de bank zijn we een nieuwe simkaart wezen halen want dat is stuk goedkoper. Toen zijn we de drukke weg overgestoken wat levensgevaarlijk is als je de regels niet kent (regels het is meer het gedrag dan regels) maar moeilijk is het niet om te leren. Nadat we de drukke weg waren overgestoken kwamen we aan in een aardig groot park midden in Kathmandu met chipmunks (ze klinken als vogels maar lijken op eekhoorn). Echt prachtige dieren om te zien. Vanaf het park zijn we naar het centrum gelopen met kleine straatjes en smalle winkeltjes en hebben we geluncht (uiteraard met rijst). Vervolgens zijn we met de Riksja naar de tempel geweest die is van het boeddhisme en hindoeisme is. Het is één van de weinige waar de beide geloven samen komen. Na de tempel zijn we met de lokale bus naar huis gereden. De bus is gemaakt voor 10 mensen maar ze proppen er 20 mensen in. Iedereen zit opgevouwen en comfortabel is het zeer zeker niet. Toch kreeg mijn buurman het voor elkaar om in slaap te vallen. Rond het avondeten waren we terug en toen hoorde wij dat er 2 studenten jarig waren en dat we op stap gingen 's avonds. Het was erg gezellig in het centrum van Kathmandu. Eerst zijn we naar een bar geweest waar je je schoenen uit moest doen en kon zitten op grote kleden met een biertje. Vervolgens zijn we naar een bar geweest met een lokale band en tenslotte naar een club met muziek die wij ook kende. Het was erg gezellig maar het is toch anders tussen alle nepalezen.

Vanochtend ben ik met Lapasha en Lotte naar het Om hospital gelopen. Het was ongeveer 25 minuten lopen dus dat is goed te doen. Hier in Nepal hebben ze eigenlijk geen stoepen dus je moet goed uitkijken als je op de weg loopt. Aangekomen in het ziekenhuis hadden we eerst een gesprek met de directeur op de vierde verdieping en vervolgens gingen we naar de kelder waar de fysiotherapie ruimte was. Het is heel anders dan in Nederland want ze gebruiken veel TENS en ultrasound en weinig andere technieken dus dat is heel erg wennen. Ook spreken ze daar geen tijden af maar kom maar op maandag en we zien je wel verschijnen als je mazzel hebt ben je zo aan de beurt maar soms moet je wachten. Wij hadden ook een half uur geen patiënten en daarna 3 patiënten tegelijk, best even wennen. Om 14.00 zat de dag erop want alle patiënten waren al geweest en ben ik met Lotte op huis aan gegaan. Best warm midden op de dag rond de 30 graden zonder wind. Vanavond hebben we met zn alle gegeten rijst met kip en wat groentes en nu is iedereen aan het bijkomen van het stappen van gisteravond. Morgen hebben we 's avonds onze wekelijkse barbeque.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Evelien:
    24 april 2018
    Wat maak je een hoop mee op een dag en wat een indrukken zeg! Mooi om te lezen!
  2. Ronald:
    24 april 2018
    Ik ben nu al weer benieuwd nasr morgen..... leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt!
  3. Marloes:
    24 april 2018
    Wat een ervaringen zeg Wout! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt :)
  4. Marieke:
    25 april 2018
    en ik lees ook mee! Gezellig Wouter, veel succes daar!
  5. Yvanka:
    27 april 2018
    Saphalata! Er moet nog een kringeltje boven maar die mist op mijn toetsenbord.... Groetjes Yvanka
  6. Jan Warmelink:
    27 april 2018
    Heb je al een voetbalveldje gevonden om een balletje te trappen ? Groeten uit Giethmen. Jan